Jarrujen tärkeimmät osat ja niiden huolto

Jarrujärjestelmä koostuu useista toisiaan tukevista osista, joiden saumaton toiminta on elintärkeää. Euromasterin ammattilaiset tarkistavat ja huoltavat kaikki nämä komponentit huolellisesti:
 

Jarrupalat ja jarrulevyt – jarrutuksen ydin

Jarrupalat ja jarrulevyt ovat ne osat, jotka konkreettisesti pysäyttävät autosi vauhdin kitkan avulla. Jarrupalat puristuvat jarrulevyjä vasten, hidastaen pyörien pyörimistä.
 
  • Kuluminen: Jarrupalat kuluvat käytössä, ja niiden vaihtoväli on tyypillisesti 50 000–60 000 kilometriä. Uusien jarrupalojen paksuus on yleensä 15–20 mm, ja niissä tulisi olla vähintään 4 mm kulutuspintaa. Liian kuluneet jarrupalat voivat aiheuttaa heikentynyttä jarrutustehoa, outoja ääniä (vinkunaa, rohinaa) ja auton puoltamista jarrutettaessa. Useissa nykyaikaisissa autoissa on merkkivalo, joka ilmoittaa jarrupalojen kulumisesta.
  • Jarrulevyt: Myös jarrulevyt kuluvat ja voivat urautua tai vääntyä. Valmistaja on määrittänyt jarrulevyille minimipaksuuden, jonka alittuminen edellyttää levyjen vaihtoa. Usein jarrupalat ja -levyt vaihdetaan samanaikaisesti, jotta varmistetaan optimaalinen jarrutusteho ja vältetään uusien jarrupalojen ennenaikainen kuluminen. Etujarrupalat kuluvat yleensä takajarrupaloja nopeammin.
 
Me Euromasterilla tarkistamme jarrupalojen ja -levyjen kunnon aina jarruhuollon yhteydessä ja vaihdamme ne tarvittaessa, varmistaen autosi jarrutuskyvyn.
 

Jarruneste – voimanvälittäjä ja turvallisuuden tae

Jarruneste välittää voiman jarrupolkimelta jarruille, mikä mahdollistaa jarrutusliikkeen. Sen määrä ja laatu ovat kriittisiä jarrujärjestelmän toimivuudelle.
 
  • Hygroskooppisuus: Jarruneste on hygroskooppista, eli se imee itseensä kosteutta ilmasta. Vesi jarrunesteessä alentaa sen kiehumispistettä, mikä voi johtaa höyrylukkoon ja jarrujen tehon heikkenemiseen äärimmäisissä tilanteissa.
  • Vaihtoväli: Yleinen suositus jarrunesteen vaihtovälille on 2–4 vuotta. Säännöllinen vaihtaminen estää kosteuden ja epäpuhtauksien kertymisen järjestelmään ja varmistaa jarrujen luotettavan toiminnan.
  • Ilmaus: Jos jarrujärjestelmässä on ilmaa – esimerkiksi jarrunesteen vaihdon jälkeen tai vuodon seurauksena – jarrupoljin voi tuntua pehmeältä ja painua liian syvälle. Tällöin suoritetaan jarrujen ilmaus, jolla ilma poistetaan järjestelmästä.
  • DOT-standardit: Jarrunesteillä on eri standardeja (esim. DOT 3, DOT 4, DOT 5, DOT 5.1), jotka eroavat viskositeetiltaan ja kiehumispisteeltään. On tärkeää käyttää ajoneuvosi kanssa yhteensopivaa jarrunestettä. DOT 5 on silikonipohjainen, eikä sitä tule sekoittaa muihin glykolipohjaisiin jarrunesteisiin (DOT 3, DOT 4). Euromasterin asiantuntijat osaavat valita juuri oikean jarrunesteen autoosi.
 

Jarruletkut ja jarrusatulat – näkymättömät mutta tärkeät osat

 
Jarruletkut ja -putket välittävät jarrunestettä jarruihin. Ne voivat kulua tai vaurioitua ajan myötä, mikä voi aiheuttaa jarrunestevuotoja ja jarrutuksen heikkenemistä. Jarrusatulat puolestaan puristavat jarrupalat levyjä vasten. Ne voivat likaantua tai jumittua, johtaen epätasaiseen jarrutukseen tai jarrujen laahaamiseen. Euromasterin jarruhuollossa tarkastetaan myös näiden tärkeiden osien kunto.

 

Euromasterin asiantunteva jarruhuolto – turvallisuutesi tähden

Me Euromasterilla panostamme ajoneuvosi turvallisuuteen ja luotettavuuteen. Ammattitaitoinen henkilökuntamme tarkistaa jarrujärjestelmäsi perusteellisesti ja huoltaa sen valmistajan ohjeiden mukaisesti. Käytämme laadukkaita varaosia ja asianmukaisia jarrunesteitä.
Säännöllinen jarruhuolto meillä Euromasterilla on sijoitus turvallisuuteesi, ajomukavuuteesi ja autosi arvon säilymiseen.


Varaa aika Euromasterin jarruhuoltoon jo tänään ja aja huoletta! Etsi lähin Euromaster-palvelupiste ja tee tarjouspyyntö helposti verkkosivuiltamme. Panosta turvallisuuteesi ja valitse Euromaster.