Hyväkuntoinen akku varmistaa liikkeellelähdön myös pakkasilla

Suomen Euromaster Oy, tiedote 19.1.2023

HYVÄKUNTOINEN AKKU VARMISTAA LIIKKEELLELÄHDÖN MYÖS PAKKASILLA

Euromasterin autohuollosta vastaava Tuomas Mustakallio kertoo, mitkä merkit viittaavat siihen, että akku on hyvä vaihtaa. Pakkasaamun ikävän yllätyksen välttämiseen on keinonsa.

Akun vaihtoväli vaihtelee
Nyrkkisääntöä akun vaihtoväliin ei ole, sillä akun kesto riippuu monesta asiasta. Esimerkiksi jatkuvat lyhyet ajomatkat rasittavat akkua. Myös kylmäkäynnistykset kovilla pakkasilla voivat lyhentää akun käyttöikää. 
Käynnistysakkua käytetään paitsi nimensä mukaisesti ajoneuvon käynnistämiseen, myös muihin virtaa vaativiin toimintoihin, esim. lämmittämiseen, puhelimen tms. lataamiseen tai radion kuuntelemiseen. 

 

Akun kunnon heikkenemisestä kertovat monet seikat
Mistä voi tietää, että akku on tulossa tiensä päähän? ”Akun lepojännitteen mittaaminen kotilaitteilla ei riitä”, muistuttaa Mustakallio”. ”Ammattilaisten käyttämät akkutesterit kertovat enemmän akun kunnosta ja sen mahdollisesta vaihtotarpeesta. Meillä Euromasterilla akkumittaus tehdään ihan veloituksetta.”

Akun kunnon heikkenemisen voi päätellä myös käyttökokemuksista. ”Yksi selkeimmistä merkeistä on se, että käynnistys tuntuu laiskalta”, kertoo Tuomas Mustakallio. ”Lisäksi voi käydä niin, että istuinlämmittimet eivät toimi, kun huonokuntoinen akku säästää virtaa tärkeämpiin toimintoihin. Myöskään Webasto-esilämmitin ei lähde käyntiin eikä start/stop-toiminto saata toimia esim. liikennevaloissa pysähdyttäessä, jos akun varaustaso on alhainen.”
Helppo muistisääntö akun riittävän varaustason saavuttamiseksi on, että autolla ajetaan vähintään saman verran kuin auton esilämmittämiseen on käytetty aikaa. ”Hybridiautolla ajavien on myös hyvä muistaa, että ajoakun lataus ei useinkaan lataa käynnistysakkua; sen riittävästä varaustasosta on huolehdittava erikseen”, sanoo Mustakallio.

Vaikka akku ei inahtaisikaan, aiemmin usein käytetyn tavan ottaa virtaa naapurin akusta voisi Mustakallion mielestä jo unohtaa. ”Virran antamisessa kannattaa olla varovainen, sillä virransyöttö kaapeleilla saattaa rikkoa sähkölaitteita jommastakummasta autosta”, hän sanoo. Siirron aikana voi tulla virtapiikkejä, joita jotkut komponentit eivät kestä.”

 

Oikeanlaisen akun hankkiminen
Varmin tapa on hankkia autoon sopiva akku on kääntyä asiantuntijan puoleen. ”Akun vaihto ei aina ole ihan yksinkertainen juttu”, Tuomas Mustakallio muistuttaa. ”Nykyautoissa akku pitää usein parittaa auton tietokoneen kanssa, ja tuo työ on paras antaa ammattilaisen tehtäväksi. Akun vaihdon aikana pitää myös syöttää virtaa, jotta esim. radiokanavat eivät häviä, kun vanha akku on otettu autosta pois. Ammattilaisen käyttämä virran ylläpitolaite takaa sen, että järjestelmät saavat virtaa myös akun vaihdon aikana.”

Käytöstä poistettu akku tulee myös hävittää oikein. ”Kun akun hankkii Euromasterilta, hoidamme vanhan akun asianmukaisesti kierrätettäväksi”, kertoo Mustakallio.

 

Tyhjenikö akku? Syy voi löytyä näistä:
-    Liian lyhyet ajomatkat, akkuun ei ehdi latautua tarpeeksi virtaa
-    Erilaisten lisävarusteiden kuten radion, navigoinnin tai penkinlämmittimien runsas käyttö etenkin kovilla pakkasilla
-    Paljon virtaa käyttävät ajovalot ovat unohtuneet päälle
-    Virta jää päälle ohjainlaitteiden vian vuoksi, vaikka moottori on sammutettu
-    Laturi on viallinen, eikä akku lataudu ajon aikana
-    Polttoainekäyttöinen lisälämmitin voi tyhjentää akun, jos akku on liian pieni tai siinä on alijännite
-    Oikosulku sähköjärjestelmässä 
-    Erilaisten sähkölaitteiden, esim. kylmälaukkujen tai puhelimen laturin käyttö tupakansytyttimestä 
-    Autossa on vääränlainen akku, joka ei myöskään pyöritä sähkölaitteita kunnolla


Lisätietoja
Tuomas Mustakallio, jälkimarkkinointipäällikkö, autohuoltotoiminnot, puh. 0500 703 363, tuomas.mustakallio(at)euromaster.com