Renkaiden merkinnät

Renkailla on merkittävä rooli auton monissa toiminnoissa – ne vaikuttavat muun muassa polttoainetalouteen ja turvallisuuteen, jarrutusmatkoihin, melutasoon ja ennen kaikkea mahdollisuuksiin selviytyä äärimmäisissä sääolosuhteissa. Uusia renkaita valittaessa on myös tärkeää valita autoon sopiva rengaskoko, sekä varmistaa, että renkaiden kantavuus ja nopeusluokka ovat riittävän suuret.

Rengaskoko, kantavuus ja nopeusluokka

Kokomerkintä löytyy renkaan kyljestä. Siihen on merkitty renkaan leveys, vanteen päälle tulevan osan korkeus eli profiili, ja vanteen koko. Esimerkki rengaskoon merkinnästä:

195/65 R 15, jossa 195 on renkaan leveys (mm), 65 profiili (prosenttia leveydestä) ja 15 vanteen koko (tuumaa).

Koon yhteydessä ilmoitetaan myös renkaan kantavuus ja nopeusluokka, esimerkiksi 94T. Silloin renkaan kantavuus on 670 kg (4 rengasta yhteensä 2680 kg) ja sillä voi ajaa korkeintaan 190 km/h nopeutta.

Yleisimpiä kantavuus- ja nopeusluokkia:

Kantavuusluokka Kantavuus per rengas
86 530 kg
91 615 kg
94 670 kg
98 750 kg
102 850 kg
Nopeusluokka Maksiminopeus
T 190 km/h
H 210 km/h
V 240 km/h
W 270 km/h
Y 300 km/h

 

 

 

 

 

Renkaiden EU-merkinnät

Koon, kantavuuden ja nopeusluokan lisäksi renkaita voidaan luokitella myös niiden muiden ominaisuuksien mukaan. Haaste on se, että ei ole olemassa objektiivista ja kaiken kattavaa menetelmää luokitella renkaita siten, että ne selvittävät niiden ominaisuudet ja edut tavalla, jossa on mahdollista verrata saman luokan renkaita nopeasti ja yksinkertaisesti. EU on tarttunut tähän ongelmaan. 1. marraskuuta 2012 alkaen kaikissa EU-maissa on otettu käyttöön renkaiden merkintäjärjestelmä.

Merkinnät näkyvät useimmissa henkilö- ja pakettiautojen renkaissa sekä kuorma-autojen renkaissa. Aivan kaikkia renkaita rengasmerkintäjärlestelmä ei kuitenkaan koske. Moottoriurheilun erikoisrenkaat, moottoripyörien/polkupyörien renkaat ja museoautoihin valmistettavat renkaat eivät kuulu merkintöjen piiriin, eivät myöskään nastoitetut eivätkä pinnoitetut renkaat. Merkintäjärjestelmä kattaa silti suurimman osan tavanomaiseen käyttöön tarkoitetuista renkaista, jotka myydään henkilöautoihin, pakettiautoihin, nelivetoisiin autoihin sekä kuorma-autoihin.

Mitä renkaaseen kiinnitettävässä tarrassa näkyy?

EU määrää, mitä tietoja tarrassa tulee olla, ja kaikkien rengasvalmistajien pitää käyttää niissä EU:n hyväksymää merkintätapaa. EU keskittyy merkinnöissä erityisesti turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen vaikuttaviin seikkoihin. Avainkriteereitä on kolme:

EU-merkinta.jpg1. Vierintävastus, joka vaikuttaa polttoaineenkulutukseen ja hiilidioksidipäästöihin. Vierintävastukseen voi kulua keskimäärin 20% auton ajamiseen tarvittavasta energiasta: vierintävastuksen pieneneminen laskee polttoaineenkulutusta.

2. Märkäpito, joka vaikuttaa turvallisuuteen.

3. Vierintämelu ajoneuvon ulkopuolelta mitattuna (ulkoinen rengasmelu).

Kattaako renkaiden merkintäjärjestelmä renkaan kaikki ominaisuudet?

Renkaiden merkintäjärjestelmässä on joitakin puutteita, koska niissä ei oteta huomioon renkaan kaikkia ominaisuuksia. Kannattaa muistaa myös seuraavat seikat:

1. Renkaan hinta. Voidakseen arvioida, onko rengas hintansa arvoinen ostajan täytyy tietää renkaalta odotettu käyttöikä kilometreinä. Kun tämä otetaan huomioon, voi halvempi rengas, joka kestää vain noin 20 000 km ajon, olla huono ostos verrattuna kalliimpaan, joka kestää 30 000 km ajon.

2. Renkaan käyttöikää määriteltäessä tulee muistaa myös ympäristövaikutukset. Nopeammin kuluva halparengas tulee yhtä kalliiksi kierrättää kuin rengas, joka kestää kaksi kertaa kauemmin. Lyhyemmän käyttöiän renkaiden asentaminen johtaa siihen, että entistä useampia renkaita pitää kierrättää.

3. Merkintäjärjestelmä käsittää märkäpidon, mutta ei vaadi märkäpidon mittaamista kaarteissa, joissa pidon mittaaminen olisi erittäin tärkeää.

4. Merkintäjärjestelmä mittaa jarrutuskyvyn märillä tienpinnoilla, mutta ei kuivilla tienpinnoilla.