Renkaiden merkinnät

Renkailla on merkittävä rooli auton monissa toiminnoissa – ne vaikuttavat muun muassa polttoainetalouteen ja turvallisuuteen, jarrutusmatkoihin, melutasoon ja ennen kaikkea mahdollisuuksiin selviytyä äärimmäisissä sääolosuhteissa. Uusia renkaita valittaessa on myös tärkeää valita autoon sopiva rengaskoko sekä varmistaa, että renkaiden kantavuus ja nopeusluokka ovat riittävän suuret.

Rengaskoko, kantavuus ja nopeusluokka

Kokomerkintä löytyy renkaan kyljestä. Siihen on merkitty renkaan leveys, vanteen päälle tulevan osan korkeus eli profiili sekä vanteen koko. Esimerkki rengaskoon merkinnästä:

195/65 R 15, jossa 195 on renkaan leveys (mm), 65 profiili (prosenttia leveydestä) ja 15 vanteen koko (tuumaa).

Koon yhteydessä ilmoitetaan myös renkaan kantavuus ja nopeusluokka, esimerkiksi 94T. Silloin renkaan kantavuus on 670 kg (4 rengasta yhteensä 2680 kg) ja sillä voi ajaa korkeintaan 190 km/h nopeutta.

Yleisimpiä kantavuus- ja nopeusluokkia:

Kantavuusluokka Kantavuus per rengas
86 530 kg
91 615 kg
94 670 kg
98 750 kg
102 850 kg
Nopeusluokka Maksiminopeus
T 190 km/h
H 210 km/h
V 240 km/h
W 270 km/h
Y 300 km/h

 

 

 

 

 

Renkaiden EU-merkinnät muuttuvat 1.5.2021 alkaen

Koon, kantavuuden ja nopeusluokan lisäksi renkaita voidaan luokitella myös niiden muiden ominaisuuksien mukaan. EU-maissa otettiin käyttöön v. 2012 renkaiden merkintäjärjestelmä, jotta renkaiden ominaisuuksia voisi verrata helposti ja yksinkertaisesti mm. polttoainetehokkuuden, ohiajomelun ja märkäpidon suhteen.

Nyt EU uudistaa rengasmerkintäjärjestelmää, jotta kuluttajilla olisi entistä parempi mahdollisuus saada renkaiden ominaisuuksista tarkempaa tietoa. Uudistuksen taustalla on EU:n tavoite vähentää energian kulutusta, missä myös liikenteellä ja rengasvalinnoilla on merkittävä rooli.

EU-merkinnät koskevat henkilö- ja pakettiautojen kesä- ja kitkarenkaita sekä kuorma-autojen renkaita. Uudet merkinnät koskevat aluksi kevyen kaluston renkaita, myöhemmin v. 2021 myös kuorma- ja linja-autojen renkaita. Uudet merkinnät laajennetaan koskemaan myöhemmin myös pinnoitettuja renkaita (v. 2022). 

Mikä muuttuu?

Uusi-EU-rengasmerkinta.png

   Rengasmerkintätarraan tulee QR-koodi, jolla renkaan tiedot löytyvät eurooppalaisesta EPREL-tietokannasta.

   Polttoainetehokkuutta mittaavia vierintävastusluokkia on jatkossa 5 aiemman 7 sijaan: A, B, C, D ja E.

   Märkäpitoluokittelun skaala on uudistunut: A, B, C, D ja E.

   Ohiajomelu ilmoitetaan desibeleinä ja kirjaimina A, B tai C.

   Uutta talvirenkaiden tiedoissa: 3PMSF merkintä & jääpidon merkintä (2022).

Kaikki 1.5.2021 jälkeen markkinoille tulevat renkaat toimitetaan uusilla rengasmerkinnöillä.
 

Ohiajomelun uusi luokitus:

Uusi-EU-rengasmerkinta-ohiajomelu.JPG

 

EU siis määrää, mitä tietoja tarrassa tulee olla, ja kaikkien rengasvalmistajien pitää käyttää niissä EU:n hyväksymää merkintätapaa. EU keskittyy merkinnöissä erityisesti energiatehokkuuteen, turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen vaikuttaviin seikkoihin. Avainkriteereitä on kolme:

1. Vierintävastus, joka vaikuttaa polttoaineenkulutukseen ja hiilidioksidipäästöihin. Vierintävastukseen voi kulua keskimäärin 20% auton ajamiseen tarvittavasta energiasta: vierintävastuksen pieneneminen laskee polttoaineenkulutusta.

2. Märkäpito, joka vaikuttaa turvallisuuteen.

3. Vierintämelu ajoneuvon ulkopuolelta mitattuna (ulkoinen rengasmelu).

Kattaako renkaiden merkintäjärjestelmä renkaan kaikki ominaisuudet?

Renkaiden merkintäjärjestelmässä on joitakin puutteita, koska niissä ei oteta huomioon renkaan kaikkia ominaisuuksia. Kannattaa muistaa myös seuraavat seikat:

1. Renkaan hinta. Voidakseen arvioida, onko rengas hintansa arvoinen ostajan täytyy tietää renkaalta odotettu käyttöikä kilometreinä. Kun tämä otetaan huomioon, voi halvempi rengas, joka kestää vain noin 20 000 km ajon, olla huono ostos verrattuna kalliimpaan, joka kestää 30 000 km ajon.

2. Renkaan käyttöikää määriteltäessä tulee muistaa myös ympäristövaikutukset. Nopeammin kuluva halpa rengas tulee yhtä kalliiksi kierrättää kuin rengas, joka kestää kaksi kertaa kauemmin. Lyhyemmän käyttöiän renkaiden asentaminen johtaa siihen, että entistä useampia renkaita pitää kierrättää.

3. Merkintäjärjestelmä käsittää märkäpidon, mutta ei vaadi märkäpidon mittaamista kaarteissa, joissa pidon mittaaminen olisi erittäin tärkeää.

4. Merkintäjärjestelmä mittaa jarrutuskyvyn märillä tienpinnoilla, mutta ei kuivilla tienpinnoilla.