Rengasmerkintäjärjestelmä

EUROOPPALAINEN RENGASMERKINTÄJÄRJESTELMÄ ON OTETTU KÄYTTÖÖN 1.11.2012

Mikä on rengasmerkintäjärjestelmä?

Renkailla on merkittävä rooli auton monissa toiminnoissa – ne vaikuttavat muun muassa polttoainetalouteen ja turvallisuuteen, jarrutusmatkoihin, melutasoon ja ennen kaikkea mahdollisuuksiin selviytyä äärimmäisissä sääolosuhteissa.

Oikean renkaan valinnassa on kyse eri ominaisuuksien painotuksesta, kunkin kuljettajan omien lähtökohtien mukaan.

 

 

·         Osa renkaista soveltuu erityisesti kuljettajille, joita huolettaa rengasmelu

·         Joidenkin renkaiden polttoainetalous on muita parempi

·         Osa renkaista tarjoaa muita paremmat ajo-ominaisuudet

·         Jotkin renkaat menestyvät näillä kaikilla osa-alueilla

·         Halparengasmerkkejä suositellaan henkilöille, joille alhaiset kustannukset ovat tärkeintä päätöksenteossa

 

Haaste on se, että ei ole objektiivista ja kaiken kattavaa menetelmää luokitella renkaita siten, että ne selvittävät niiden ominaisuudet ja edut tavalla, jossa on mahdollista verrata saman luokan renkaita nopeasti ja yksinkertaisesti. EU on tarttunut tähän ongelmaan. 1. marraskuuta 2012 alkaen kaikissa EU-maissa on otettu käyttöön renkaiden merkintäjärjestelmä.

 

Merkinnät näkyvät periaatteessa kaikissa henkilö- ja pakettiautojen renkaissa sekä kuorma-autojen renkaissa.

Aivan kaikkia renkaita rengasmerkintäjärlestelmä ei kuitenkaan koske. Moottoriurheilun erikoisrenkaat, moottoripyörien/polkupyörien renkaat ja museoautoihin valmistettavat renkaat eivät kuulu merkintöjen piiriin, eivät myöskään nastoitetut eivätkä pinnoitetut renkaat. Merkintäjärjestelmä kattaa silti suurimman osantavanomaiseen käyttöön tarkoitetuista renkaista, jotka myydään henkilöautoihin, pakettiautoihin, nelivetoisiin autoihin sekä kuorma-autoihin.

 

Mitä renkaaseen kiinnitettävässä tarrassa näkyy?

EU määrää, mitä tietoja tarrassa tulee olla, ja kaikkien rengasvalmistajien pitää käyttää niissä EU:n hyväksymää merkintätapaa.

EU keskittyy merkinnöissä erityisesti turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen vaikuttaviin seikkoihin. Avainkriteereitä on kolme:

1.       Vierintävastus, joka vaikuttaa polttoaineenkulutukseen ja hiilidioksidipäästöihin. Vierintävastukseen voi kulua keskimäärin 20% auton ajamiseen tarvittavasta energiasta: vierintävastuksen pieneneminen laskee polttoaineenkulutusta.

2.       Märkäpito, joka vaikuttaa turvallisuuteen.

3.       Vierintämelu ajoneuvon ulkopuolelta mitattuna (ulkoinen rengasmelu).

 

Kattaako renkaiden merkintäjärjestelmä renkaan kaikki ominaisuudet?

Renkaiden merkintäjärjestelmässä on joitakin puutteita, koska niissä ei oteta huomioon renkaan kaikkia ominaisuuksia. Kannattaa muistaa myös seuraavat seikat:

1.      Renkaan hinta. Voidakseen arvioida, onko rengas hintansa arvoinen ostajan täytyy tietää renkaalta odotettu käyttöikä kilometreinä. Kun tämä otetaan huomioon, voi halvempi rengas, joka kestää vain noin 20 000 km ajon, olla huono ostos verrattuna kalliimpaan, joka kestää 30 000 km ajon.

2.       Renkaan käyttöikää määriteltäessä tulee muistaa myös ympäristövaikutukset. Nopeammin kuluva halparengas tulee yhtä kalliiksi kierrättää kuin rengas, joka kestää kaksi kertaa kauemmin. Lyhyemmän käyttöiän renkaiden asentaminen johtaa siihen, että entistä useampia renkaita pitää kierrättää.

3.       Uusi merkintäjärjestelmä käsittää märkäpidon, mutta ei vaadi märkäpidon mittaamista kaarteissa, joissa pidon mittaaminen olisi erittäin tärkeää.

4.        Merkintäjärjestelmä mittaa jarrutuskyvyn märillä tienpinnoilla, mutta ei kuivilla tienpinnoilla.

Tukkuasiakkaat /kuluttajat/renkaat/palvelut/ajanvaraus /kuluttajat/yksityisasiakkaiden_jarjestelmasivu/kirjaudu_sisaan

Kirjaudu sisään

Ajanvaraus

Ajanvarauksen tai ajanvarauksen muutoksen yhteydessä on valittava ensin palvelupiste. Näin on tehtävä, vaikka olisit jo saanut tiedon renkaanvaihtoajasta.

Valitse palvelupiste

Kuluttajat

Täällä voit ostaa renkaita ja nähdä tilaushistoriasi.

Kirjaudu